Advanced search
Start date
Betweenand

Silvio Ferraz Mello Filho

CV Lattes GoogleMyCitations ORCID


Universidade de São Paulo (USP). Escola de Comunicações e Artes (ECA)  (Institutional affiliation for the last research proposal)
Birthplace: Brazil

Silvio Ferraz, (b. 1959, S.Paulo) studied composition at Universidade de São Paulo (USP) under the guidance of Gilberto Mendes and Willy Correa de Oliveira, the two more important composers of the Brazilian Musica Nova movement. The contact with Brian Ferneyhough in Royaumont?s Voix Nouvelle course, in 1994, and Gerard Grisey at the IRCAM's "Académie d'été" was important to define his musical style. Since 1985, his music has been performed in Brazil and in Europe, at the ?Festival Musica Nova?, ?Bienal de Música Brasileira Contemporânea? (S.Paulo and Rio de Janeiro) ?Festival d?Automne? (Paris, 1994), ?Sonidos de las Americas? (Carnegie Hall-N.York, 1996) and ?Encuentro de Compositores de Chile? (Santiago, 2006). His music have been played by ensembles like Grupo Novo Horizonte e Duo Diálogos (Brazil), The Nash Ensemble e The Smith Quartet (England), o Ensemble Contrechamps (Switzerland), The Ictus Ensemble, Het Spectra Ensemble (Belgium) e Nord Ensemble (Denmark). Grupo Novo Horizonte, Duo Contexto e The Smith Quartet in CDs, recorded some of his compositions. Author of two books about contemporary music (Música e repetição and Livro das sonoridades), professor of composition at the Campinas University (UNICAMP) from 2002 till 2013, since 2014 is professor of composition at the University of São Paulo (USP) (Source: Lattes Curriculum)

Research grants
Scholarships in Brazil
Scholarships abroad
FAPESP support in numbers * Updated May 08, 2021
Total / Available in English
Most frequent collaborators in research granted by FAPESP
Contact researcher

Use this Research Supported by FAPESP (BV/FAPESP) channel only to send messages referring to FAPESP-funded scientific projects.


 

 

 

 

Keywords used by the researcher
Academic Publications

(References retrieved automatically from State of São Paulo Research Institutions)

TAFFARELLO, Tadeu Moraes. O percurso da intersecção Olivier Messiaen-Almeida Prado : Momentos, La Fauvette des Jardins e Cartas Celestes. Tese (Doutorado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (05/58967-8

SILVA, William Teixeira da. Uma nova retórica para a música contemporânea. Dissertação (Mestrado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (13/02765-4

CASTELLANI, Felipe Merker. Corpo-imagem-som : a criação musical e suas conexões. Tese (Doutorado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (10/20191-7

VELLOSO, José Henrique Padovani. Música e técnica : reflexão conceitual, mecanologia e criação musical. Tese (Doutorado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (08/10538-0

SILVA, William Teixeira da. Por uma performance retórica da música contemporânea. Tese (Doutorado) -  Escola de Comunicações e Artes.  Universidade de São Paulo (USP).  São Paulo.  (15/00136-5

ZUBEN, Paulo Roberto Ferraz von. Ouvir o som aspectos de organização na música do século XX.  114 f. Dissertação (Mestrado) -  Programa de Estudos Pós-Graduados em Semiótica.  Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).  São Paulo.  (00/10326-0

COPINI, Guilherme de Cesaro. Musica espectral : o tempo musical conforme Gerard Grisey. Dissertação (Mestrado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (07/57176-2

LIMA, Rodrigo da Silva. Da nota ao som : explorando territorios harmonicos. Dissertação (Mestrado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (05/58786-3

PENHA, Gustavo Rodrigues. Entre escutas e solfejos : afetos e reescrita crítica na composição musical. Tese (Doutorado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (11/00784-6

OLIVEIRA, Francisco Zmekhol Nascimento de. A escrita rítmica de Olivier Messiaen e seus desdobramentos em outros aspectos de sua prática composicional. Dissertação (Mestrado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (11/16714-7

MAIA, Igor Leão. Klangfarbenmelodie : orquestração do timbre. Dissertação (Mestrado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (11/16715-3

COSTA, Rogério Luiz Moraes. O músico enquanto meio e os territórios da livre improvisação.  177 f. Tese (Doutorado) -  Programa de Estudos Pós-Graduados em Semiótica.  Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).  São Paulo.  (00/11379-0

PENHA, Gustavo Rodrigues. Reescrituras na música dos séculos XX e XXI. Dissertação (Mestrado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (08/56109-2

FERREIRA, Guilherme Antonio Celso. Fotografia melódica : relações e cálculo intervalar. Tese (Doutorado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (07/00331-6

SIMURRA, Ivan Eiji Yamauchi. A recriação timbrística na música espectral. Dissertação (Mestrado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (10/12608-5

CASTELLANI, Felipe Merker. Uma abordagem sobre a noção de gesto musical nas poéticas de Luciano Berio e Brian Ferneyhough. Dissertação (Mestrado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (08/07612-3

RIBEIRO, André Silva Pereira de Oliveira. Das proximidades a distancia : um percurso entre as instabilidades da musica. Dissertação (Mestrado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (04/11439-4

PENHA, Gustavo Rodrigues. Entre escutas e solfejos : afetos e reescrita crítica na composição musical. Tese (Doutorado) -  Instituto de Artes.  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  (11/00784-6

ROSSETTI, Danilo Augusto de Albuquerque. Processos microtemporais de criação sonora, percepção e modulação da forma = uma abordagem analítica e composicional = Microtemporal processes of sound construction, perception and form modulation: an analytical and compositional approach. Tese (Doutorado) -  Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes.  (13/00155-4

PACKER, Max. Dobra, redobra, desdobra: comentário e abertura composicional de obras musicais. Tese (Doutorado) -  Escola de Comunicações e Artes.  Universidade de São Paulo (USP).  São Paulo.  (14/08908-4

Please report errors in researcher information by writing to: cdi@fapesp.br.
X

Report errors in this page


Error details: