Advanced search
Start date
Betweenand

Eduardo Victorio Morettin

CV Lattes GoogleMyCitations ResearcherID ORCID


Universidade de São Paulo (USP). Escola de Comunicações e Artes (ECA)  (Institutional affiliation for the last research proposal)
Birthplace: Brazil

Graduated in History (1988), Master in Arts (1994) and Doctor in Arts (2001), titles obtained by the University of São Paulo. Postdoctoral degree from Université Paris I (2012). He is currently a Professor of Audiovisual History at the School of Communications and Arts at USP. He is the author of Humberto Mauro, Cinema, História (SP: Alameda Editorial, 2013) and one of the organizers of O cinema e as ditaduras militares: contextos, memórias e representações audiovisuais (SP: Intermeios, 2018), Cinema e história: circularidades, arquivos e experiência estética (PA: Sulina, 2017), Ditaduras Revisitadas: Cartografias, Memórias e Representações Audiovisuais (Faro, Portugal: CIAC / University of Algarve, 2016), Visualidades Hoje (Salvador: Edufba, 2013), História e Documentário (RJ: FGV, 2 012) and História e Cinema: dimensões históricas do audiovisual (2nd ed., SP: Alameda Editorial, 2011). He was the editor of the book A recepção crítica de Glauber Rocha no exterior (1960 - 2005) (SP: ECA-USP, 2020). He coordinated thematic dossiers on cinema and history in the periodicals Fotocinema: revista científica de cine y fotografia (2020, com Ana Laura Lusnich), Ideas. Idées d'Amérique (with Ignacio Del Valle Davila in 2016), Significação (2013), ArtCultura (2009) and História: questões e debates (2003). He is one of the leaders of the Research Group CNPq História e Audiovisual: circularidades e formas de comunicação (http://historiaeaudiovisual.weebly.com/). Visiting professor at the Université Paris-Est Marne-la-Vallée (2010) and the Institut des Hautes Études de l'Amérique Latine (2019). He is a research productivity fellow at CNPq, level 2. He was editor of the journal Significação - Revista de Cultura Audiovisual (2006 - 2020). He is member of the Deliberative Council of the Centro Universitário Maria Antonia (CEUMA), He was a member of the Deliberative Council of the following institutions and scientific associations: Museu Paulista (2005 - 2007), Brazilian Cinematheque (2007 - 2018) Instituto de Estudos Brasileiros (2010 - 2014), Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (2008 - 2010 and 2013 - 2015), Biblioteca Brasiliana Guita and José Mindlin (2013 - 2014), Núcleo Regional São Paulo da Associação Nacional de História (ANPUH/SP) (1998 - 2000 e 2004 - 2008), Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) (2007 - 2011). He was president of the Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação (Compós) in the 2013-2015 biennium and was a member of ANPUH / SP's board of directors between 2000 and 2004 and ANPUH between 2007 and 2009. Member of the Special Adviser Group of the International Relations Board of CAPES. Links: http://orcid.org/0000-0002-1207-4969; https://usp-br.academia.edu/EduardoMorettin; https://repositorio.usp.br/result.php?search%5B%5D=eduardo+morettin (Source: Lattes Curriculum)

News published in Agência FAPESP Newsletter about the researcher
Articles published in other media outlets (3 total):
Nossa São Carlos: Crítica de cinema e repressão são temas de livro recém-lançado (09/Oct/2019)
Jornal Dia Dia: Crítica de cinema e repressão são temas de livro recém-lançado (07/Oct/2019)
Rádio Sanca WEB TV: Crítica de cinema e repressão são temas de livro recém-lançado (07/Oct/2019)
Research grants
Scholarships in Brazil
Scholarships abroad
FAPESP support in numbers * Updated July 24, 2021
Total / Available in English
Most frequent collaborators in research granted by FAPESP
Contact researcher

Use this Research Supported by FAPESP (BV/FAPESP) channel only to send messages referring to FAPESP-funded scientific projects.


 

 

 

 

Keywords used by the researcher
Academic Publications

(References retrieved automatically from State of São Paulo Research Institutions)

ADAMATTI, Margarida Maria. A crítica cinematográfica no jornal alternativo Opinião: frentismo, estética e política nos anos setenta. Tese (Doutorado) -  Escola de Comunicações e Artes.  Universidade de São Paulo (USP).  São Paulo.  (13/09201-9

SIQUEIRA, Daniela Giovana. Cineastas mineiros em trânsito (1968-1970): política, cultura e memória. Tese (Doutorado) -  Escola de Comunicações e Artes.  Universidade de São Paulo (USP).  São Paulo.  (15/15369-5

SOARES, Natália de Castro. A cor no cinema silencioso do Brasil (1913-1931): produção e linguagem. Dissertação (Mestrado) -  Escola de Comunicações e Artes.  Universidade de São Paulo (USP).  São Paulo.  (13/03186-8

XAVIER, Priscila de Almeida. Representação cinematográfica e história institucional: uma análise de filmes sobre o Instituto Butantan (1928-1953). Dissertação (Mestrado) -  Escola de Comunicações e Artes.  Universidade de São Paulo (USP).  São Paulo.  (08/51884-8

LABAKI, Luis Felipe Gurgel Ribeiro. Viértov no papel: um estudo sobre os escritos de Dziga Viértov. Dissertação (Mestrado) -  Escola de Comunicações e Artes.  Universidade de São Paulo (USP).  São Paulo.  (14/10854-0

FOSTER, Lila Silva. Cinema amador brasileiro: história, discursos e práticas (1926-1959).. Tese (Doutorado) -  Escola de Comunicações e Artes.  Universidade de São Paulo (USP).  São Paulo.  (12/09894-1

Please report errors in researcher information by writing to: cdi@fapesp.br.
X

Report errors in this page


Error details: