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(Referência obtida automaticamente do SciELO, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Assessing restricted stimulus control in typically developing preschool children and bees (Melipona quadrifasciata)

Texto completo
Autor(es):
Antonio M. Moreno ; André A. B. Varella ; Daniela S. Canovas ; Lídia M. M. Postalli ; Dora Fix Ventura ; Deisy G. de Souza
Número total de Autores: 6
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: Psychology & Neuroscience; v. 7, n. 2, p. -, Jun. 2014.
Resumo

This study established a simple simultaneous discrimination between a pair of two-element compound visual stimuli in children (Experiment 1) and bees (Melipona quadrifasciata, Experiment 2). The contingencies required discriminative control by the compound and the question was whether the accurate stimulus control reached at this level would hold for each individual element of the compound. After baseline reached stability, probe trials assessed stimulus control by each single element of both S+ and S-. Average data showed that children (Exp. 1) tended to show stimulus control by a single element of the S+ compound. In Experiment 2 three of four bees showed stimulus control by both elements of S+ and did not respond or responded only infrequently to the elements of the S-. The children's decline in discrimination accuracy in probe trials, along with its maintenance during the baseline, replicated previous findings showing the development of restricted stimulus control (RSC). The precise stimulus control shown by the bees indicated that all elements correlated with reinforcement acquired stimulus control over their behavior; this confirms the extensive literature on visual discriminative learning in bees, but due to the small number of subjects it is premature to say that bees do not develop RSC. (AU)

Processo FAPESP: 07/00119-7 - Ontogenese do controle instrucional iii: equivalencia de estimulos e generalizacao recombinativa no seguimento de instrucoes com pseudo-frases (verbo-objeto).
Beneficiário:Lidia Maria Marson Postalli
Linha de fomento: Bolsas no Brasil - Doutorado
Processo FAPESP: 07/52578-5 - Ensino de discriminacoes condicionais e avaliacao de desempenhos emergentes em autistas de reduzido repertorio verbal.
Beneficiário:André Augusto Borges Varella
Linha de fomento: Bolsas no Brasil - Mestrado
Processo FAPESP: 08/50576-8 - Emparelhamento com o modelo em abelhas (melipona quadrifasciata).
Beneficiário:Antonio Mauricio Moreno
Linha de fomento: Bolsas no Brasil - Doutorado
Processo FAPESP: 08/57705-8 - Instituto de Estudos sobre Comportamento, Cognição e Ensino
Beneficiário:Deisy das Graças de Souza
Linha de fomento: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 10/06422-6 - Reversões de discriminações simples sucessivas e classes de equivalência
Beneficiário:Daniela de Souza Canovas
Linha de fomento: Bolsas no Brasil - Doutorado