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(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Airport slots and the internalization of congestion by airlines: An empirical model of integrated flight disruption management in Brazil

Texto completo
Autor(es):
Miranda, Victor A. P. [1] ; Oliveira, Alessandro V. M. [1]
Número total de Autores: 2
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Aeronaut Inst Technol, Ctr Airline Econ, Sao Jose Dos Campos - Brazil
Número total de Afiliações: 1
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: TRANSPORTATION RESEARCH PART A-POLICY AND PRACTICE; v. 116, p. 201-219, OCT 2018.
Citações Web of Science: 3
Resumo

This paper examines the relationship between the control of airport slots by-major airlines and their incentives to engage in service quality. We investigate a set of airline strategies regarding possible practices of slot hoarding and slot concentration through mergers aiming at erecting airport barriers to entry. We develop an econometric model of flight disruptions by allowing an integrated management of flight delays, cancellations, aircraft size, price and passengers per flight. We consider the case of the domestic airline industry in Brazil. We find evidence of the internalization of congestion externalities by dominant carriers. We also have some evidence of schedule padding, a strategic trade-off between delays and cancelations, and slot hoarding following a merger. Our results suggest that carriers intensify the internalization of congestion externalities when slot flight concentration increases. (AU)

Processo FAPESP: 13/14914-4 - Avaliação empírica dos impactos competitivos de regras regulatórias de redistribuição de slots em aeroportos
Beneficiário:Alessandro Vinícius Marques de Oliveira
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular
Processo FAPESP: 15/19444-1 - Taxação de emissões de gases de companhias aéreas: modelagem econométrica para investigar seus potenciais efeitos sobre o transporte aéreo brasileiro
Beneficiário:Alessandro Vinícius Marques de Oliveira
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular