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(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Effects of combustion products composition models on the exergetic analysis of spark-ignition engine fuelled with ethanol

Texto completo
Autor(es):
Rufino, Caio H. [1] ; de Lima, Alessandro J. T. B. [1] ; Mattos, Ana P. [1] ; Allah, Fazal U. M. [1] ; Ferreir, Janito V. [1] ; Gallo, Waldyr L. R. [1]
Número total de Autores: 6
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Univ Estadual Campinas, BR-13083970 Campinas, SP - Brazil
Número total de Afiliações: 1
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: ARCHIVES OF THERMODYNAMICS; v. 40, n. 3, p. 27-42, 2019.
Citações Web of Science: 0
Resumo

The engine simulations have become an integral part of engine design and development. They are based on approximations and assumptions. The precision of the results depends on the accuracy of these hypotheses. The simplified models of frozen composition, chemical equilibrium and chemical kinetics provide the compositions of combustion products for engine cycle simulations. This paper evaluates the effects of different operating conditions and hypotheses on the exergetic analysis of a spark-ignition engine. The Brazilian automotive market has the highest number of flex-fuel vehicles. Therefore, a flex-fuel engine is considered for simulations in order to demonstrate the effects of these different hypotheses. The stroke length and bore diameter have the same value of 80 mm. The in-cylinder irreversibility is calculated for each case at the closed part of the engine cycle. A comparative analysis of these hypotheses provides a comprehensive evaluation of their effects on exergetic analysis. Higher values of accumulated irreversibility are observed for the oversimplified hypothesis. (AU)

Processo FAPESP: 13/50238-3 - Estudo conceitual de um motor avançado a etanol
Beneficiário:Francisco Emílio Baccaro Nigro
Linha de fomento: Auxílio à Pesquisa - Programa BIOEN - Centros de Pesquisa em Engenharia
Processo FAPESP: 15/20801-3 - Estudo do funcionamento de um motor de combustão interna, alimentado por etanol, com adição de água a câmera de combustão
Beneficiário:Jair Leopoldo Loaiza Bernal
Linha de fomento: Bolsas no Brasil - Doutorado
Processo FAPESP: 16/06043-1 - Estudo conceitual de um motor com cilindrada e taxa de compressão ajustáveis
Beneficiário:Caio Henrique Rufino
Linha de fomento: Bolsas no Brasil - Doutorado Direto
Processo FAPESP: 17/21733-7 - Estudo conceitual de um motor avançado a etanol PSA/FAPESP
Beneficiário:Fazal Um Min Allah
Linha de fomento: Bolsas no Brasil - Pós-Doutorado