Projeto e desenvolvimento de um módulo experimental embarcado em uma plataforma or...
Texto completo | |
Autor(es): |
Número total de Autores: 3
|
Afiliação do(s) autor(es): | [1] Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Fíísica Gleb Wataghin - Brasil
[2] Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Fíísica Gleb Wataghin - Brasil
[3] Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Fíísica Gleb Wataghin - Brasil
Número total de Afiliações: 3
|
Tipo de documento: | Artigo Científico |
Fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Física; v. 42, 2019-11-25. |
Resumo | |
Abstract After analysing results on the measurement of the acceleration of gravity using a physical pendulum in our teaching laboratory, we found that the value reported by the students is always higher than the theoretical expectations. In this article we analyze critically some of the students hypotheses for such displacement, and we perform an investigation of our own to detect what is leading to this result. We disregarded any flaw on the experimental procedure performed by the students, and instead, concluded that the miscalibration of the laboratory instruments was distorting the students measurements, leading to a ~ 5 % increase in the calculated value of the acceleration of gravity. (AU) | |
Processo FAPESP: | 14/19164-6 - Desafios para o século XXI em física e astrofísica de neutrinos |
Beneficiário: | Orlando Luis Goulart Peres |
Modalidade de apoio: | Auxílio à Pesquisa - Projetos Especiais |