Busca avançada
Ano de início
Entree
(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Chemical Engineering Teaching in COVID-19 Times: Successfully Adapting a Capstone Design Course to a Remote Format

Texto completo
Autor(es):
Khouri, Nadia G. [1] ; Fontana, Michelli [1] ; Dias, Igor L. R. [1] ; Maciel, Maria R. W. [1] ; Maciel Filho, Rubens [1] ; Mariano, Adriano P. [1]
Número total de Autores: 6
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Univ Estadual Campinas, Dept Proc & Prod Dev, Sch Chem Engn, BR-13083852 Campinas, SP - Brazil
Número total de Afiliações: 1
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: Journal of Chemical Education; v. 98, n. 12, p. 3794-3803, DEC 14 2021.
Citações Web of Science: 0
Resumo

The coronavirus COVID-19 pandemic required educational institutions to adapt face-to-face to remote teaching. This study reports the experience in the first semester of 2020 for a Chemical Engineering Capstone Design Course at the University of Campinas in Brazil. In this course, senior year students develop a group project, in which they simulate a chemical plant and evaluate its technoeconomic feasibility. In 2020, the groups were proposed to design a process to replace diesel fuel from the bus fleet in Campinas city with renewable fuel DME. Because of the pandemic, several adaptations were needed: the theoretical classes became asynchronous, group meetings were online, a commercial simulator was replaced by an open access one, and the schedule was extended by 2 weeks. Despite that, the students had a great performance, comparable to face-to-face. To assess student satisfaction, a questionnaire was used. The course met the expectations of most of the students who also recommended keeping it in the remote format or merging it with face-to-face teaching. Therefore, these changes made it possible to apply new teaching dynamics and tools that could be used in the future to improve the course quality. <comment>Superscript/Subscript Available</comment (AU)

Processo FAPESP: 19/03019-0 - Desenvolvimento de sistema de vácuo e condensação para recuperar acetona-butanol-etanol de caldos fermentativos
Beneficiário:Igor Lucas Rodrigues Dias
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Mestrado
Processo FAPESP: 19/24071-0 - Avaliação comparativa de processos para obtenção de bioetanol hidratado e anidro de 1ª e 2ª gerações utilizando a modelagem de estágios de não-equilíbrio
Beneficiário:Michelli Fontana
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Mestrado
Processo FAPESP: 15/20630-4 - Desenvolvimento integrado de biorrefinaria e planta de bioetanol de cana-de-açúcar com emissão zero de CO2: rotas para converter recursos renováveis em bioprodutos e bioeletricidade
Beneficiário:Rubens Maciel Filho
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático