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(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Stochastic multi-objective optimal energy management of grid-connected unbalanced microgrids with renewable energy generation and plug-in electric vehicles

Texto completo
Autor(es):
Zandrazavi, Seyed Farhad [1] ; Guzman, Cindy Paola [2] ; Tabares Pozos, Alejandra [3] ; Quiros-Tortos, Jairo [4] ; Franco, John Fredy [1, 5]
Número total de Autores: 5
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Sao Paulo State Univ, Dept Elect Engn, Sao Paulo - Brazil
[2] Univ Estadual Campinas, Dept Syst & Energy, UNICAMP, Campinas - Brazil
[3] Los Andes Univ, Dept Ind Engn, Bogota - Colombia
[4] Univ Costa Rica, Sch Elect Engn, San Jose - Costa Rica
[5] Sao Paulo State Univ, Sch Energy Engn, Rosana - Brazil
Número total de Afiliações: 5
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: ENERGY; v. 241, FEB 15 2022.
Citações Web of Science: 0
Resumo

Microgrids (MGs) contribute to the integration of renewable energy-based distributed generation (DG) units and electric vehicles (EVs) in a smart, secure, sustainable, and economic fashion. However, the unbalanced nature of MGs along with the probabilistic nature of renewable energy, electricity prices, and EV demand complicate the energy management process. To overcome that challenge, a stochastic multi objective optimization model for grid-connected unbalanced MGs is proposed here to minimize the total operational cost and the voltage deviation. The epsilon-constraint method and fuzzy satisfying approach are used to solve the multi-objective optimization problem and to obtain compromise solutions. Uncertainties are considered by employing the roulette wheel mechanism for generating scenarios regarding renewable energy generations, EV charging demands, electric loads, and electricity prices. In addition, to avoid adopting infeasible and impractical solutions, a three-phase power flow is integrated in the proposed model. The proposed method is assessed in a modified IEEE 34-bus test system consisting of EVs, battery systems, wind turbine units, photovoltaic units, and diesel generators. The results show the effectiveness and benefits of the proposed model for handling uncertainties while minimizing both operational cost and voltage deviation index and providing more realistic and reliable solutions that can be applied by MG operators. (c) 2021 Elsevier Ltd. All rights reserved. (AU)

Processo FAPESP: 18/20990-9 - Novos modelos de otimização aplicados ao problema de planejamento de sistemas de distribuição no contexto de redes ativas
Beneficiário:Alejandra Tabares Pozos
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Pós-Doutorado
Processo FAPESP: 15/21972-6 - Otimização do planejamento e da operação de sistemas de transmissão e de distribuição de energia elétrica
Beneficiário:Rubén Augusto Romero Lázaro
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 17/02831-8 - Aplicação de métodos de otimização no planejamento do sistema de distribuição de energia elétrica
Beneficiário:John Fredy Franco Baquero
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular
Processo FAPESP: 18/08008-4 - Gestão coordenada dos recursos de energia na presença de incerteza considerando veículos elétricos e flexibilidade da procura de energia em redes de distribuição
Beneficiário:Rubén Augusto Romero Lázaro
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular