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(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

ynamical characterization of fully nonlinear, nonsmooth, stall fluttering airfoil system

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Autor(es):
dos Santos, L. G. P. [1] ; Marques, F. D. [1] ; Vasconcellos, R. M. G. [2]
Número total de Autores: 3
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Univ Sao Carlos, Sao Carlos - Brazil
[2] Sao Paulo State Univ, Sao Joao Da Boa Vista - Brazil
Número total de Afiliações: 2
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: NONLINEAR DYNAMICS; v. 107, n. 3 JAN 2022.
Citações Web of Science: 0
Resumo

Stall flutter is turning into a more likely condition to be encountered as the demand for increasingly more flexible wings grows for HALE-like aircraft. Due to the various nonlinearities involved that can lead to complex motion, the characterization of the dynamical behavior in the post-flutter condition becomes important. The dynamics of a pitch-plunge idealized HALE typical section with aerodynamic, structural and kinematic nonlinearities in the stall flutter regime was investigated using an aeroelastic state-space formulation which includes a modified Beddoes-Leishman dynamic stall model. The results reveal that period-doubling was possible without stall, but chaos arose at discontinuity-induced bifurcations due to dynamic stall. A parametric study has been conducted to assess the influence of key parameters in the development of bifurcations and chaos. (AU)

Processo FAPESP: 17/02926-9 - Levantamento do carregamento aerodinâmico não estacionário de aerofólio na condição de estol dinâmico para ajuste de modelos semi-empíricos
Beneficiário:Flávio Donizeti Marques
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular