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(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Comparative evaluation of CBN wheels with abrasive grains of different friability applied to steel and ductile iron grinding process

Texto completo
Autor(es):
Talon, Anthony Gaspar [1] ; de Souza Rodrigues, Matheus [1] ; Garcia, Mateus Vinicius [1] ; Lopes, Jose Claudio [1] ; Ribeiro, Fernando Sabino Fonteque [2] ; de Mello, Hamilton Jose [1] ; Sanchez, Luiz Eduardo De Angelo [1] ; Aguiar, Paulo Roberto [3] ; Bianchi, Eduardo Carlos [1]
Número total de Autores: 9
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Sao Paulo State Univ Julio de Mesquita Filho, Dept Mech Engn, Bauru Campus, Bauru, SP - Brazil
[2] Fed Inst Parana, Dept Control & Ind Proc, Jacarezinho Campus, Jacarezinho, Parana - Brazil
[3] Sao Paulo State Univ Julio de Mesquita Filho, Dept Elect Engn, Bauru Campus, Bauru, SP - Brazil
Número total de Afiliações: 3
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED MANUFACTURING TECHNOLOGY; v. 112, n. 9-10, p. 2547-2564, FEB 2021.
Citações Web of Science: 2
Resumo

The industrial market demands productivity and highest quality. Abrasion machining is a crucial point for achieving both requirements. In view of this importance, in this work, a comparative analysis is made between two wheels with different friability (low and high) in the cylindrical grinding of SAE 4340 steel and ductile iron SAE D-7003 with three feed rates (0.25, 0, 50, and 1.00 mm/min) under conventional cooling and lubrication conditions. The output parameters were average surface roughness (Ra), roundness error, wheel wear, specific energy, microhardness, and cost analysis. In a complementary way, qualitative analyzes of the surface were performed through optical microscopy, scanning electron microscopy (SEM), and confocal microscopy. It is observed that the greater ductility of the iron causes 18% rougher surfaces and less tool wear. Note that the specific energy is reduced by at least 10% with more friable wheels. On average, roundness errors are 30% lower for SAE 4340 steel, with no microstructural changes for both materials. Finally, the implementation costs for the different grinding wheels decrease with an increase in the rate of advance. (AU)

Processo FAPESP: 18/22661-2 - Desempenho da aplicação de nitrogênio líquido na retificação cilíndrica da liga de níquel Inconel 718
Beneficiário:Mateus Vinicius Garcia
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Iniciação Científica
Processo FAPESP: 16/23910-0 - Fabricação de filmes cerâmicos nano-estruturados para aplicação em sensores de gases
Beneficiário:Cesar Renato Foschini
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular
Processo FAPESP: 17/03788-9 - Desempenho de fluidos de corte sintéticos, com e sem aditivo anticorrosivo, na retificação do aço AISI 4340 com rebolo de óxido de alumínio
Beneficiário:Anthony Gaspar Talon
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Iniciação Científica