Busca avançada
Ano de início
Entree


Natural gas as a vehicular fuel in Brazil: Barriers and lessons to learn

Texto completo
Autor(es):
Zacharias, Luis Guilherme Larizzatti ; de Andrade, Ana Clara Antunes Costa ; Guichet, Xavier ; Mouette, Dominique ; Peyerl, Drielli
Número total de Autores: 5
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: ENERGY POLICY; v. 167, p. 11-pg., 2022-05-21.
Resumo

This study aims to analyze the adoption and growth of light-duty natural gas vehicles in Brazil and observe how state incentives and taxes impacted the development of this market at the state level. Brazil's light-duty natural gas vehicles market has slowed its growth considerably since the states with the largest share in the country, Rio de Janeiro and Sa similar to o Paulo, have diverged in the progress of natural gas vehicles. To clarify what led to this scenario, we selected and explored seven parameters: i) availability of natural gas distribution network; ii) the number of certified conversion garages; iii) historic compressed natural gas fuel prices; iv) state value-added taxes; v) motor vehicle property taxes; vi) vehicle-to-refueling-station index and; vii) payback period. In conclusion, it was found that state market incentives are fundamental for the continuous development of alternative fuels such as natural gas to the already established liquid fuels in the country. In Rio de Janeiro, the advantages obtained through tax incentives to compressed natural gas and motor vehicle property taxes are crucial to decrease payback time and strengthen the price of natural gas. Otherwise, in the state of Sa similar to o Paulo, the lowest state value-added tax levied on hydrated ethanol and, consequently, the smallest price difference between fuels hinders the development of the compressed natural gas market. (AU)

Processo FAPESP: 14/50279-4 - Brasil Research Centre for Gas Innovation
Beneficiário:Julio Romano Meneghini
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Programa Centros de Pesquisa em Engenharia
Processo FAPESP: 17/18208-8 - Transições na história da energia: desenvolvimento e novas perspectivas sobre o gás natural no Brasil
Beneficiário:Drielli Peyerl
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Jovens Pesquisadores
Processo FAPESP: 19/17996-8 - Mobilidade urbana e combustíveis alternativos em transição para uma economia de baixo carbono no setor de transporte no Estado de São Paulo, Brasil
Beneficiário:Ana Clara Antunes Costa de Andrade
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Iniciação Científica
Processo FAPESP: 20/12521-9 - Estratégias governamentais para a descarbonização no setor de transporte coletivo urbana na Região Metropolitana da cidade de São Paulo (SP), Brasil
Beneficiário:Ana Clara Antunes Costa de Andrade
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Iniciação Científica
Processo FAPESP: 20/02546-4 - O papel da Avaliação Ambiental Estratégica para a transição energética no Brasil
Beneficiário:Luis Guilherme Larizzatti Zacharias
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Mestrado
Processo FAPESP: 18/26388-9 - Transições na História da Energia: desenvolvimento e novas perspectivas sobre o gás natural no Brasil
Beneficiário:Drielli Peyerl
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Jovens Pesquisadores
Processo FAPESP: 20/15230-5 - Centro de Pesquisa e Inovação de Gases de Efeito Estufa - RCG2I
Beneficiário:Julio Romano Meneghini
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Programa Centros de Pesquisa em Engenharia