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(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

An extended Elrod-Adams model to account for backpressure and blow-by inception

Texto completo
Autor(es):
Jaramillo, Alfredo [1] ; Buscaglia, Gustavo C. [1]
Número total de Autores: 2
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Univ Sao Paulo, Inst Ciencias Matemat & Comp, BR-13560970 Sao Carlos, SP - Brazil
Número total de Afiliações: 1
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: TRIBOLOGY INTERNATIONAL; v. 140, DEC 2019.
Citações Web of Science: 0
Resumo

The Piston-Ring-Liner system is the main tribological component of internal combustion engines. Hydrodynamic models are customarily used to numerically assess the performance of different ring designs and liner surface treatments. However, available models do not properly incorporate the backpressure boundary condition, which corresponds to the combustion chamber pressure and is quite significant. A new model is proposed here that imposes the combustion-chamber pressure in a mass-conserving and physically realistic way, together with an effective algorithm for its numerical approximation. The new model incorporates the pressure difference across the ring, which is shown to have a substantial effect on the predicted friction force and film thickness. The model is further elaborated so as to provide a criterion for predicting blow-by inception. (AU)

Processo FAPESP: 13/07375-0 - CeMEAI - Centro de Ciências Matemáticas Aplicadas à Indústria
Beneficiário:José Alberto Cuminato
Linha de fomento: Auxílio à Pesquisa - Centros de Pesquisa, Inovação e Difusão - CEPIDs
Processo FAPESP: 18/08752-5 - Modelagem numérica avançada de escoamentos multifásicos
Beneficiário:Gustavo Carlos Buscaglia
Linha de fomento: Bolsas no Exterior - Pesquisa