Busca avançada
Ano de início
Entree
(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Auditory sentence comprehension in children with cochlear implants after simple visual discrimination training with specific auditory-visual consequences

Texto completo
Autor(es):
das Neves, Anderson Jonas [1, 2, 3] ; Moreira Almeida-Verdu, Ana Claudia [1, 3] ; do Nascimento Silva, Leandra Tabanez [4] ; Mortari Moret, Adriane Lima [1, 5] ; de Souza, Deisy das Gracas [1, 2]
Número total de Autores: 5
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Natl Inst Sci & Technol Behav Cognit & Teaching I, Sao Carlos, SP - Brazil
[2] Univ Fed Sao Carlos, UFSCar, Sao Carlos, SP - Brazil
[3] Univ Estadual Paulista, UNESP, Ave Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube 14-01, BR-17033360 Bauru, SP - Brazil
[4] Hosp Reabilitacao Anomalias Craniofaciais, HRAC, Bauru, SP - Brazil
[5] Univ Sao Paulo, USP, Bauru, SP - Brazil
Número total de Afiliações: 5
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: LEARNING & BEHAVIOR; v. 49, n. 2 AUG 2020.
Citações Web of Science: 1
Resumo

The present study evaluated the effects of simple discrimination training with specific consequences on auditory comprehension in children with cochlear implants (CIs). Demonstration of auditory comprehension was based on derived conditional relations and the formation of equivalence relations. Participants learned two sets of three simple visual discriminations in which the positive stimulus (S+) was a written pseudo-sentence (C1, C2, or C3) or a compound abstract picture (D1, D2, or D3), displayed in the correct orientation. Each trial presented the S(+)simultaneously with two S(-)which were the same sentence or picture as the positive stimulus but were displayed in either an upside-down or an inverse orientation. Correct responses were followed by specific consequences with two components presented simultaneously: a dictated pseudo-sentence (A) and a representative picture (B). Probes of arbitrary matching to sample assessed derived auditory-visual (AB, AC, and AD) and visual-visual (BC, CB, BD, DB, CD, and DC) conditional relations. All three participants learned the simple discriminations; two of them showed derived conditional relations, demonstrating the formation of three ABCD classes. The present study replicated and extended previous results on sentence learning in children with CIs, suggesting the simple discrimination training with specific consequences as an efficient procedure to generate auditory-visual and symbolic relations in this population. (AU)

Processo FAPESP: 19/17480-1 - Produtividade verbal e precisão da fala em crianças com deficiência auditiva e implante coclear: variáveis de procedimento e subsídios para um currículo de ensino
Beneficiário:Ana Claudia Moreira Almeida Verdu
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular
Processo FAPESP: 14/50909-8 - INCT 2014: Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE): aprendizagem relacional e funcionamento simbólico
Beneficiário:Deisy das Graças de Souza
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 16/09109-3 - Avaliação de Procedimentos de Ensino e uma Proposta de Currículo para Ampliar a Produção Oral de Sentenças em Crianças com Implante Coclear
Beneficiário:Anderson Jonas das Neves
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado
Processo FAPESP: 18/16694-5 - Efeitos de um currículo suplementar sobre a aprendizagem receptiva e expressiva de sentenças em crianças com próteses auditivas e implante coclear
Beneficiário:Anderson Jonas das Neves
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Pós-Doutorado