Busca avançada
Ano de início
Entree
(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Proprioceptive-Visual Integration and Embodied Cognition: A Developmental Perspective

Texto completo
Autor(es):
Manoel, Edison de J. ; Viana Felicio, Pedro Fernando ; Makida-Dionisio, Cristiane ; Soares, Rafael Do Nascimento ; Freitas, Alessandro ; Gimenez, Roberto
Número total de Autores: 6
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS; v. 123, n. 2, p. 460-476, OCT 2016.
Citações Web of Science: 1
Resumo

The present study addressed whether a spatial matching task relying on inter-sensory judgments might be influenced by the transition between egocentric and decentered mode of thinking. Thirty-six children aged 5, 7, or 9 years performed a paramedian correspondence task with conditions requiring inter-sensory integration (visual-proprioceptive) and a problem-solving task. The visual information was given through a mirror that perturbed the sensory judgments in the paramedian correspondence task. The results did not corroborate the hypotheses; nevertheless, the increasing importance of proprioception in the perceptual judgments for older children suggests that although younger children may be body centered (egocentric mode of thinking), older children seemed more able to use body to mediate their perceptual judgments. (AU)

Processo FAPESP: 10/08122-0 - Propriocepção, visão e comportamento egocêntrico de crianças de 5 a 9 anos de idade em ações manipulativas
Beneficiário:Edison de Jesus Manoel
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular