Busca avançada
Ano de início
Entree
(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Gender, sexuality and violence: perception of mobilized adolescents in an online game

Texto completo
Autor(es):
Godoy Serpa da Fonseca, Rosa Maria [1] ; Araujo dos Santos, Danyelle Leonette [1] ; Gessner, Rafaela [1] ; Fornari, Lucimara Fabiana [1] ; Guedes de Oliveira, Rebeca Nunes [2] ; Schoenmaker, Michaela Chiara [1]
Número total de Autores: 6
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Univ Sao Paulo, Nursing Sch, Sao Paulo - Brazil
[2] Univ Municipal Sao Caetano do Sul, Dept Nursing, Sao Caetano do Sul, SP - Brazil
Número total de Afiliações: 2
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: Revista Brasileira de Enfermagem; v. 71, n. 1, p. 607-614, 2018.
Citações Web of Science: 2
Resumo

Objective: To identify and analyze the perception of high school students about violence in intimacy relations in adolescence, in the light of the category Gender. Method: A qualitative, descriptive and exploratory study, based on the comments of 27 adolescents participating in the online game, Papo Reto. The discourses were submitted to the analysis of thematic content and discussed in the light of the category Gender. Results: Adolescents naturalize violence in their relationships of intimacy, but when they recognize it, they react in several ways: with aggressions, dialoguing with the partner or seeking support from third parties. Final considerations: There were discordant perceptions regarding the phenomenon, most of which reiterated gender stereotypes. However, they reveal attitudes favorable to overcoming mainly related to the attainment of autonomy. (AU)

Processo FAPESP: 13/06796-1 - Jogo face to face: avaliação e validação de tecnologia lúdico-educativa para a prevenção da violência das relações afetivo-sexuais entre adolescentes e promoção da equidade de gênero no campo da saúde sexual e reprodutiva
Beneficiário:Rebeca Nunes Guedes de Oliveira
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Pós-Doutorado