Busca avançada
Ano de início
Entree
(Referência obtida automaticamente do SciELO, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Overtraining increases the strength of equivalence relations

Texto completo
Autor(es):
Renato Bortoloti [1] ; Naomi Cristina Rodrigues [2] ; Mariéle Diniz Cortez [3] ; Naiene Pimentel [4] ; Julio C. de Rose [5]
Número total de Autores: 5
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Universidade Federal de São Carlos. Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino - Brasil
[2] Universidade Federal de São Carlos. Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino - Brasil
[3] Universidade Federal de São Carlos. Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino - Brasil
[4] Universidade Federal de São Carlos. Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino - Brasil
[5] Universidade Federal de São Carlos. Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino - Brasil
Número total de Afiliações: 5
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: Psychology & Neuroscience; v. 6, n. 3, p. 357-364, 2013-12-00.
Resumo

The present study investigated whether overtraining of the conditional discriminations that are the prerequisites of equivalence class formation strengthens the relations among stimuli in an equivalence class. Two groups of college students formed equivalence classes that consisted of faces that expressed emotions (A) and arbitrary stimuli (B, C, D, and E). The overtraining group had twice as many training trials as the regular training group. For participants who formed equivalence classes, relational strength was evaluated by the generalization of expressed emotions from the A to the D stimuli, which was measured using a semantic differential. An untrained control group showed semantic differential scores that were positive for happy faces, negative for angry faces, and neutral for the D stimuli. For the experimental groups, the D stimuli, when included in equivalence classes, produced scores that were similar to those produced by the equivalent faces. The overtraining group, however, had average values closer to the values of the faces than the regular training group. These results indicate that the amount of training is an experimental parameter that influences the strength of relations between stimuli that are found to be equivalent in matching-to-sample tests. (AU)

Processo FAPESP: 11/50561-3 - Investigação de condições que afetam o grau de relacionamento de estímulos equivalentes por meio de potenciais relacionados ao evento
Beneficiário:Renato Bortoloti
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Jovens Pesquisadores