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(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Exploring Hybrid-Multimodal Routing to Improve User Experience in Urban Trips

Texto completo
Autor(es):
Rodrigues, Diego O. [1, 2] ; Maia, Guilherme [3] ; Braun, Torsten [2] ; Loureiro, Antonio A. F. [3] ; Peixoto, Maycon L. M. [1, 4] ; Villas, Leandro A. [1]
Número total de Autores: 6
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Univ Estadual Campinas, Inst Comp, BR-13083852 Campinas - Brazil
[2] Univ Bern, Inst Comp Sci, CH-3012 Bern - Switzerland
[3] Univ Fed Minas Gerais, Dept Comp Sci, BR-31270901 Belo Horizonte, MG - Brazil
[4] Univ Fed Bahia, Dept Comp Sci, BR-40170110 Salvador, BA - Brazil
Número total de Afiliações: 4
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: APPLIED SCIENCES-BASEL; v. 11, n. 10 MAY 2021.
Citações Web of Science: 0
Resumo

Millions of individuals rely on urban transportation every day to travel inside cities. However, it is not clear how route parameters (e.g., traffic conditions, waiting times) influence users when selecting a particular route option for their trips. These parameters play an important role in route recommendation systems, and most of the currently available applications omit them. This work introduces a new hybrid-multimodal routing algorithm that evaluates different routes that combine different transportation modes. Hybrid-multimodal routes are route options that might consist of more than one transportation mode. The motivation to use different transportation modes is to avoid unpleasant trip segments (e.g., traffic jams, long walks) by switching to another mode. We show that the possibility of planning a trip with different transportation modes can lead to improvement of cost, duration, and quality of experience urban trips. We outline the main research contributions of this work, as (i) an user experience model that considers time, price, active transportation (i.e., non-motorized transport) acceptability, and traffic conditions to evaluate the hybrid routes; and, (ii) a flow clustering technique to identify relevant mobility flows in low-sampled datasets for reducing the data volume and allow the execution of the analytical evaluation. (i) uses a Discrete Choice Analyses framework to model different variables and estimate a value for user experience in the trip. (ii) is a methodology to aggregate mobility flows by using Spatio-temporal Clustering and identify the most relevant of these flows using Curvature Analysis. We evaluate the proposed hybrid-multimodal routing algorithm with data from the Green and Yellow Taxis of New York, Citi Bike NYC data, and other publicly available datasets; and, different APIs, such as Uber and Google Directions. The results reveal that selecting hybrid routes can benefit passengers by saving time or reducing costs, and sometimes both, when compared to routes using a single transportation mode. (AU)

Processo FAPESP: 18/23064-8 - Mobilidade na computação urbana: caracterização, modelagem e aplicações (MOBILIS)
Beneficiário:Antonio Alfredo Ferreira Loureiro
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 18/23126-3 - Orquestração de Dados para Computação Urbana por meio da Computação em Névoa
Beneficiário:Maycon Leone Maciel Peixoto
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Pós-Doutorado
Processo FAPESP: 18/19639-5 - Soluções para sistemas de transporte inteligentes e cooperativos baseados na computação urbana
Beneficiário:Leandro Aparecido Villas
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular
Processo FAPESP: 18/12447-3 - Plataforma para provisão de serviços baseados em localização centrados no usuário
Beneficiário:Diego Oliveira Rodrigues
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado
Processo FAPESP: 15/24494-8 - Comunicação e processamento de big data em nuvens e névoas computacionais
Beneficiário:Nelson Luis Saldanha da Fonseca
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 20/11259-9 - Análise de aplicações móveis e padrões de mobilidade em ambientes urbanos
Beneficiário:Diego Oliveira Rodrigues
Modalidade de apoio: Bolsas no Exterior - Estágio de Pesquisa - Doutorado