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(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Design of a Bike-Bus Network for a City of Half a Million Citizens

Texto completo
Autor(es):
de Oliveira, Stefano P. [1] ; Luche, Jose Roberto D. [1] ; Marins, Fernando A. S. [1] ; da Silva, Aneirson F. [1] ; Costa, Antonio F. B. [2]
Número total de Autores: 5
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Sao Paulo State Univ UNESP, Prod Dept, BR-12516410 Sao Paulo, SP - Brazil
[2] Fed Univ Itajuba UNIFEI, Inst Prod Engn & Management, BR-37500903 Itajuba City, MG - Brazil
Número total de Afiliações: 2
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: JOURNAL OF URBAN PLANNING AND DEVELOPMENT; v. 147, n. 3 SEP 2021.
Citações Web of Science: 0
Resumo

This work develops a mathematical model for designing bikeway networks that integrate into public bus transport services in urban areas using concepts from network multiobjective optimization and mixed-integer linear programming (MILP). The proposed model maximizes 14 objectives and 14 constraints by referring in a generalized way to lane comfort, safety, path objectivity, network connectivity, intermodality with bus service, and monetary budgets. In the context of a developing country, we believe that this model can address the transit network design problem (TNDP) as an innovative proposal for integration between alternative modes of transport and buses. A case study in Sao Jose dos Campos city, Sao Paulo state, Brazil, is conducted, and exact solutions are obtained with partially connected networks (first approach) and fully connected networks (second approach). A scenario analysis enables verification of the integrated transportation system performance and, for the case study, prioritizes the least expensive bikeway type. Therefore, the results from the proposed model can contribute to urban planning in testing alternative scenarios for bike-bus networks. (AU)

Processo FAPESP: 18/06858-0 - Otimização via simulação Monte Carlo combinada com o método da superfície de resposta: uma proposta para inserção da incerteza na otimização de problemas experimentais
Beneficiário:Aneirson Francisco da Silva
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular
Processo FAPESP: 18/14433-0 - Aplicação de modelos e técnicas de otimização multiobjetivo sob incerteza para sistemas de reciclagem de resíduos de papel
Beneficiário:Fernando Augusto Silva Marins
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular