Busca avançada
Ano de início
Entree


Sum of squares approach for ground vehicle lateral control under tire saturation forces

Texto completo
Autor(es):
Ribeiro, Alexandre M. ; Fioravanti, Andre R. ; Moutinho, Alexandra ; de Paiva, Ely C.
Número total de Autores: 4
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: IFAC PAPERSONLINE; v. 53, n. 2, p. 7-pg., 2020-01-01.
Resumo

This work presents the stability analysis and design of a lateral controller for a nonlinear ground vehicle applying the concept of polynomial sum of squares relaxations. The system is approximated by a polynomial vector field that describes the lateral vehicle dynamics. The resulting polynomial system falls on a class of non-affine in input system, which makes the control synthesis more involved. This issue is circumvented by an input-affine approximation, simplifying the stability analysis and the design procedure of a polynomial state-feedback controller able to enlarge the region of attraction (RoA). We also compare the estimated region of attraction with the standard LQR optimal controller. Copyright (C) 2020 The Authors. (AU)

Processo FAPESP: 18/05712-2 - Identificação e controle de um veículo elétrico robótico com diferencial eletrônico
Beneficiário:Alexandre Monteiro Ribeiro
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado
Processo FAPESP: 18/04905-1 - Automatização de um Veículo Elétrico Robótico com Diferencial Eletrônico ("Auto_VERDE")
Beneficiário:André Ricardo Fioravanti
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular
Processo FAPESP: 14/50851-0 - INCT 2014: Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia para Sistemas Autônomos Cooperativos Aplicados em Segurança e Meio Ambiente
Beneficiário:Marco Henrique Terra
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático