Busca avançada
Ano de início
Entree
(Referência obtida automaticamente do SciELO, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Changes and predictors of adolescent emotion regulation, self-esteem, and locus of control during the COVID-19 pandemic: 2004 Pelotas Birth Cohort

Texto completo
Autor(es):
Jessica Mayumi Maruyama [1] ; Luciana Tovo-Rodrigues [2] ; Iná S. Santos [3] ; Joseph Murray [4] ; Alicia Matijasevich [5]
Número total de Autores: 5
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Medicina Preventiva - Brasil
[2] Universidade Federal de Pelotas. Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia - Brasil
[3] Universidade Federal de Pelotas. Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia - Brasil
[4] Universidade Federal de Pelotas. Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia - Brasil
[5] Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Medicina Preventiva - Brasil
Número total de Afiliações: 5
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: Revista Brasileira de Psiquiatria; v. 45, n. 5, p. 389-396, 2023-11-17.
Resumo

Objectives: There is growing interest in examining the impacts of the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic on adolescent socioemotional development. This study aimed to examine changes in adolescent emotion regulation (ER), self-esteem (SE), and locus of control (LoC) from before to during the pandemic in a Brazilian birth cohort, and to investigate the variables associated with changes in those socioemotional competences. Methods: 1,949 adolescents from the 2004 Pelotas Birth Cohort were assessed before (T1, November 2019 to March 2020) and during (T2, August to December 2021) the COVID-19 pandemic (mean ages [SD] = 15.69 [0.19] and 17.41 [0.26], respectively). Adolescents’ socioemotional competences were assessed, including ER, SE, and LoC. Sociodemographic, pre-pandemic, and pandemic-related correlates were examined as predictors of change. Multivariate latent change score models were used in the analyses. Results: There were significant mean increases in adolescents’ ER and SE (mean ER = 1.918, p < 0.001; mean SE = 1.561, p = 0.001) and a significant mean decrease (towards internalization) in LoC levels (MLoC = -0.497, p < 0.01) during the pandemic. Factors that predicted a lower competency increase included family conflicts, harsh parenting, and maternal depressive symptoms during the pandemic. Conclusion: Despite the stress imposed by the COVID-19 pandemic, the adolescents of this cohort showed positive development in their socioemotional competences. Family-related factors emerged as important predictors of adolescent socioemotional adjustment during the study period. (AU)

Processo FAPESP: 14/13864-6 - Transtornos mentais, consumo de substâncias e funções executivas no início da adolescência em uma coorte de nascimentos
Beneficiário:Alicia Matijasevich Manitto
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular
Processo FAPESP: 17/22723-5 - Repercussão da depressão materna sobre as competências socioemocionais dos filhos no início da adolescência: coorte de nascimentos de Pelotas de 2004
Beneficiário:Jessica Mayumi Maruyama
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado Direto
Processo FAPESP: 20/07730-8 - Impacto das medidas de distanciamento social durante a pandemia por COVID-19 na saúde mental de adolescentes pertencentes a uma coorte de nascimentos
Beneficiário:Alicia Matijasevich Manitto
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular