Busca avançada
Ano de início
Entree


Eye-tracker and fNIRS: Using neuroscientific tools to assess the learning experience during children ' s educational robotics activities

Texto completo
Autor(es):
Pinheiro, Eneyse Dayane ; Sato, Joa Ricardo ; Soares Junior, Raimundo da Silva ; Barreto, Candida ; Oku, Amanda Yumi Ambriola
Número total de Autores: 5
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: TRENDS IN NEUROSCIENCE AND EDUCATION; v. 36, p. 8-pg., 2024-07-06.
Resumo

In technology education, there has been a paradigmatic shift towards student-centered approaches such as learning by doing, constructionism, and experiential learning. Educational robotics allows students to experiment with building and interacting with their creations while also fostering collaborative work. However, understanding the student's response to these approaches is crucial to adapting them during the teaching-learning process. In this sense, neuroscientific tools such as Functional Near-Infrared Spectroscopy and Eye-tracker could be useful, allowing the investigation of relevant states experienced by students. Although they have already been used in educational research, their practical relevance in the teaching-learning process has not been extensively investigated. In this perspective article expressing our position, we bring four examples of learning experiences in a robotics class with children, in which we illustrate the usefulness of these tools. (AU)

Processo FAPESP: 23/13418-5 - Inferências sobre o acoplamento de redes cerebrais intersujeitos em crianças durante tarefas cooperativas: um estudo de espectroscopia no infravermelho próximo
Beneficiário:Raimundo da Silva Soares Junior
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Programa Capacitação - Treinamento Técnico
Processo FAPESP: 23/12217-6 - A relevância de canais de curta distância no desenvolvimento de espectroscopia funcional no infravermelho próximo: avaliação em redes funcionais
Beneficiário:Amanda Yumi Ambriola Oku
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Programa Capacitação - Treinamento Técnico
Processo FAPESP: 18/04654-9 - Séries temporais, ondaletas e dados de alta dimensão
Beneficiário:Pedro Alberto Morettin
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 18/21934-5 - Estatística de redes: teoria, métodos e aplicações
Beneficiário:André Fujita
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 19/17907-5 - Inferências de conexões intercerebrais com utilização de espectroscopia de infravermelho próximo: investigação de interações adulto-criança
Beneficiário:Amanda Yumi Ambriola Oku
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado Direto