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Development and evaluation of the active learning game "Who Am I?-Cellular Signal Transduction Edition": the positive impact on undergraduate education

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Autor(es):
de Oliveira, Kenia M. ; Fernandes, Ana Clara de G. ; Soares, Gabriela M. ; da Silva Jr, Joel Alves ; Carneiro, Everardo M. ; Barbosa, Helena C. L.
Número total de Autores: 6
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: ADVANCES IN PHYSIOLOGY EDUCATION; v. 48, n. 4, p. 8-pg., 2024-12-01.
Resumo

The teaching of physiology plays a crucial role in the education of health care professionals. However, traditional approaches to physiology classes in undergraduate health courses in Brazil often result in passive student participation. Research has shown that active methodologies are more effective in the learning process. In this study, we introduce the game "Who Am I?-Cellular Signal Transduction Edition" as an educational tool. This game follows a popular format with well-known rules and aims to enhance understanding of basic concepts related to hormones, cell signaling, and the functioning of the endocrine system. Our findings demonstrate that the game improves student knowledge and fosters enthusiasm and active engagement among participants. Additionally, student feedback has indicated a high level of appreciation for the game. By incorporating active learning strategies and a gamified approach, "Who Am I?-Cellular Signal Transduction Edition" provides a practical and enjoyable way of teaching physiology. This innovative educational tool has the potential to revolutionize physiology instruction. Demonstrating significant improvement in students' understanding, the game underscores its efficacy in enhancing knowledge acquisition and comprehension of cellular signaling and endocrine physiology topics. (AU)

Processo FAPESP: 20/03956-1 - Investigação do envolvimento do eixo microbiota-intestino-cérebro na etiologia da disfunção pancreática endócrina de camundongos submetidos à desnutrição proteica
Beneficiário:Kênia Moreno de Oliveira
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado
Processo FAPESP: 18/26080-4 - Caracterização dos mecanismos moleculares e funcionais envolvidos nas disfunções endócrino-metabólicas, cardiovasculares e neurais induzidas pela restrição de aminoácidos in vitro e in vivo: possível papel terapêutico do ácido biliar TUDCA
Beneficiário:Everardo Magalhães Carneiro
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 21/11189-3 - Estudo da participação da KSRP na regulação pós-transcricional e função da célula beta em linhagem INS-1E e ilhotas pancreáticas
Beneficiário:Helena Cristina de Lima Barbosa
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular
Processo FAPESP: 21/02734-8 - Análise, in vitro e in vivo do mecanismo de ação do Ácido Tauroursodeoxicólico (TUDCA) sobre a morfofunção das células alpha pancreáticas e na resposta contra-regulatória do glucagon em modelo de subnutrição associado a obesidade.
Beneficiário:Joel Alves da Silva Junior
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado