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(Referência obtida automaticamente do SciELO, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Brazilian Portuguese Childhood Autism Spectrum Test: an investigation of the factor structure of autistic traits in school-aged children

Texto completo
Autor(es):
Tatiane Cristina Ribeiro [1] ; Luis C. Farhat [2] ; Erasmo B. Casella [3] ; Ana Soledade Graeff-Martins [4] ; Simon Baron-Cohen [5] ; Carrie Allison [6] ; Guilherme V. Polanczyk [7]
Número total de Autores: 7
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Universidade de São Paulo (USP). Departamento de Psiquiatria. Faculdade de Medicina - Brasil
[2] Universidade de São Paulo (USP). Departamento de Psiquiatria. Faculdade de Medicina - Brasil
[3] Universidade de São Paulo (USP). Instituto da Criança e do Adolescente. Hospital das Clínicas, Faculdade de Medicina - Brasil
[4] Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Departamento de Psiquiatria e Medicina Legal. Faculdade de Medicina - Brasil
[5] University of Cambridge. Department of Psychiatry. Autism Research Centre - Ucrânia
[6] University of Cambridge. Department of Psychiatry. Autism Research Centre - Ucrânia
[7] Universidade de São Paulo (USP). Departamento de Psiquiatria. Faculdade de Medicina - Brasil
Número total de Afiliações: 7
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: Revista Brasileira de Psiquiatria; 2022-10-24.
Resumo

Objective: There is limited evidence about the cross-cultural validity of autistic symptoms in school-aged children in Brazil. We used data from a large school survey to evaluate the factor structure of autism symptoms in community-dwelling children and adolescents. Methods: We translated the Childhood Autism Spectrum Test to Brazilian Portuguese and performed factor analyses to investigate the factor structure of parent-reported autistic symptoms in a large sample (n=8,571) of children/adolescents from a school survey in the metropolitan area of São Paulo. Results: Autistic symptoms were best conceptualized under a correlated-factors model with two factors: one predominantly characterized by social-communication symptoms and the other by symptoms of inflexible/restricted language, behaviors, and interests. Conclusions: These findings provide evidence that the structure of autistic symptoms in Brazil is similar to that described in other countries, indicating the cross-cultural validity of autism in Brazil. (AU)

Processo FAPESP: 21/08540-0 - Avaliação dos efeitos do tratamento com metilfenidato comparado com treinamento parental em crianças pré-escolares com TDAH sobre a trajetória do desenvolvimento cognitivo, social, emocional e psicopatológico
Beneficiário:Luis Carlos Farhat
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado Direto
Processo FAPESP: 16/22455-8 - Intervenções na primeira infância e trajetórias de desenvolvimento cognitivo, social e emocional
Beneficiário:Guilherme Vanoni Polanczyk
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático