Busca avançada
Ano de início
Entree


Exploring neural efficiency in spatial cognition: A comparative study of 3D visual stimuli in virtual reality across STEM and non-STEM fields

Texto completo
Autor(es):
Soares Jr, Raimundo da Silva ; Oku, Amanda Yumi Ambriola ; Barreto, Candida S. F. ; Sato, Joao Ricardo
Número total de Autores: 4
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: Behavioural Brain Research; v. 477, p. 9-pg., 2024-10-19.
Resumo

Spatial cognition plays a crucial role in our daily lives. The relationship between spatial abilities and mathematical performance is well-established, with visuospatial training offering significant benefits in academic STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) disciplines. Developing visuospatial training requires an objective evaluation of spatial cognition and consideration of various 3D displays. This study aims to compare the neural efficiency of STEM and non-STEM individuals during mental rotation tasks (MRT) in 3D and 2.5D conditions (pseudo 3D) using virtual reality (VR). For that, we propose a novel integrative assessment of spatial cognition by combining a cost-effective VR headset and functional near-infrared spectroscopy (fNIRS). Overall, the findings reveal that STEM individuals exhibit greater neural efficiency in the dorsolateral prefrontal cortex (PFC) while solving MRT in a VR environment compared to their non-STEM counterparts. Additionally, the study shows that there is no significant difference in performance between 3D and 2.5D stimuli, suggesting that both conditions are equally suitable for MRT in VR. One possible explanation is that immersive VR reduces the distinctions between 3D models and 2.5D images, considering MRT scores and PFC activity. This research underscores the practicality and relevance of using VR and fNIRS to evaluate visuospatial tasks and the potential to identify distinct student learning profiles and enhance spatial skills. Furthermore, it highlights the potential of 2.5D stimuli as a cost-effective alternative for learning applications in VR. Here, we demonstrated that modeling the same task in 3D and 2.5D conditions can compare how humans interact with visuospatial tests, providing insights into applying VR devices to develop spatial skills. (AU)

Processo FAPESP: 23/16997-6 - EMU: Sistema multimodal de registro de atividade neural para avaliação de funções cerebrais
Beneficiário:João Ricardo Sato
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Programa Infraestrutura - Pequeno Médio Porte
Processo FAPESP: 21/05332-8 - Coorte de alto risco para transtornos psiquiátricos: seguimento de 10 anos
Beneficiário:Rodrigo Affonseca Bressan
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 18/04654-9 - Séries temporais, ondaletas e dados de alta dimensão
Beneficiário:Pedro Alberto Morettin
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 19/17907-5 - Inferências de conexões intercerebrais com utilização de espectroscopia de infravermelho próximo: investigação de interações adulto-criança
Beneficiário:Amanda Yumi Ambriola Oku
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado Direto
Processo FAPESP: 18/21934-5 - Estatística de redes: teoria, métodos e aplicações
Beneficiário:André Fujita
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 23/02538-0 - Séries temporais, ondaletas, dados de alta dimensão e aplicações
Beneficiário:Aluísio de Souza Pinheiro
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Temático
Processo FAPESP: 23/13418-5 - Inferências sobre o acoplamento de redes cerebrais intersujeitos em crianças durante tarefas cooperativas: um estudo de espectroscopia no infravermelho próximo
Beneficiário:Raimundo da Silva Soares Junior
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Programa Capacitação - Treinamento Técnico