Busca avançada
Ano de início
Entree
(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Teaching native biodiversity: an exploratory study with Brazilian teachers

Texto completo
Autor(es):
Luvison Araujo, Leonardo Augusto [1] ; Dos Santos Alitto, Renata Aparecida [1]
Número total de Autores: 2
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Univ Sao Paulo, Fac Educ, Av Univ, Sao Paulo - Brazil
Número total de Afiliações: 1
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: JOURNAL OF BIOLOGICAL EDUCATION; NOV 2021.
Citações Web of Science: 0
Resumo

The purpose of this exploratory study was to investigate Brazilian school teacher attitudes and approaches to biodiversity education. We aim to specifically compare the amount of native biodiversity topics as measured by teachers' reports of their teaching emphasis. The study involved 147 teachers from all geographic regions of the country, who answered a questionnaire containing both open- and Likert scale items to compare biodiversity-related contents. Findings reveal that the concepts with the greatest emphasis from teachers are those related to environmental conservation, while the least emphasised concepts are those about Brazilian biodiversity. This seems to lead to a paradox, since conservation-effective actions depend on the place-consciousness of biodiversity. Analysis of responses revealed the following common factors that negatively affect the teaching of native biodiversity: lack of knowledge about local biota; the absence of adequate teaching materials; curriculum geared towards preparing students for national tests; excess of curricular content; and valuation of a macro/general view of biodiversity concepts rather than a native/local view. The implications of our results are important for the training of biology teachers, to improve initial and continued teacher education programmes about native biodiversity. (AU)

Processo FAPESP: 20/09031-0 - Biodiversidade marinha na Educação básica: pesquisas visando a integração curricular do conhecimento gerado no âmbito do programa Biota/FAPESP
Beneficiário:Renata Aparecida dos Santos Alitto
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Pós-Doutorado
Processo FAPESP: 16/05843-4 - O Programa BIOTA-FAPESP na educação básica: possibilidades de integração curricular
Beneficiário:Nelio Marco Vincenzo Bizzo
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Programa BIOTA - Temático
Processo FAPESP: 20/07961-0 - O ensino da biodiversidade brasileira em uma perspectiva evolutiva: subsídios para a construção de materiais didáticos no âmbito do projeto temático Biota-FAPESP na educação básica
Beneficiário:Leonardo Augusto Luvison Araújo
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Pós-Doutorado