Busca avançada
Ano de início
Entree
(Referência obtida automaticamente do Web of Science, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Maintenance of Equivalence Classes and Transfer of Functions: The Role of the Nature of Stimuli

Texto completo
Autor(es):
Silveira, Marcelo Vitor [1, 2] ; Aggio, Natalia Maria [1, 2] ; Cortez, Mariele Diniz [1, 2] ; Bortoloti, Renato [3, 2] ; Rico, Viviane Verdu [3, 2] ; de Rose, Julio C. [1, 2]
Número total de Autores: 6
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Univ Fed Sao Carlos, Dept Psicol, Via Washington Luis Km 235, BR-13565905 Sao Carlos, SP - Brazil
[2] Inst Nacl Ciencia & Tecnol Comportamento Cognicao, Sao Carlos, SP - Brazil
[3] Univ Fed Minas Gerais, Belo Horizonte, MG - Brazil
Número total de Afiliações: 3
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: PSYCHOLOGICAL RECORD; v. 66, n. 1, p. 65-74, MAR 2016.
Citações Web of Science: 9
Resumo

The present study established three equivalence classes (each comprising nonfamiliar stimuli and a facial expression of emotion) and verified transfer of function among equivalent stimuli with a semantic differential in order to investigate stability over time of both equivalence classes and of transfer of functions. Nonfamiliar stimuli were abstract pictures and the emotions of the facial expression were happiness, anger, and neutrality. A control group evaluated the familiar stimuli from each class. Sixteen college students attained criteria for equivalence class formation. Their evaluations of the nonfamiliar abstract stimuli were similar to the evaluation that control group made of the facial expressions. Thirty days later, participants from the experimental group were resubmitted to the equivalence tests and to the semantic differential device. During maintenance tests, 11 participants attained criterion for maintenance of the happy class, 8 participants for the neutral class, and 6 for the angry class. Participants who maintained performance on equivalence tests maintained performances on the semantic differential device. Participants who failed on maintenance tests also deviated from previous performances on the test for transfer of function. Results indicated valence of stimuli influenced stability of equivalence classes and transfer of function. (AU)

Processo FAPESP: 10/08399-1 - Investigação sobre o estabelecimento de "falsas memórias" por meio do paradigma da Equivalência de Estímulos
Beneficiário:Natalia Maria Aggio
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado
Processo FAPESP: 11/12847-2 - Transferência de função entre estímulos equivalentes mediada por estímulos reforçadores específicos.
Beneficiário:Marcelo Vitor da Silveira
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado
Processo FAPESP: 12/21425-7 - Avaliação de diferentes parâmetros de treino na transferência de significado entre estímulos equivalentes
Beneficiário:Mariéle de Cássia Diniz Cortez
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Pós-Doutorado
Processo FAPESP: 08/50988-4 - Correspondência fazer-dizer: variáveis de controle e condições de manutenção e generalização
Beneficiário:Mariéle de Cássia Diniz Cortez
Modalidade de apoio: Bolsas no Brasil - Doutorado